Recull de premsa

Un estudio matemático apuesta por imitar a la F1 para aumentar la competivbidad y atractivo de LaLiga

Imitar el sistema de competició de la Fórmula 1 per a fer més competitiva LaLiga. Aquesta és la conclusió d’un estudi matemàtic realitzat per l’investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) Francisco Pedroche. En el seu treball, conclou que tant LaLiga espanyola de futbol com la Premier League anglesa són quatre vegades menys competitives que la Fórmula 1, “la qual cosa acaba influint directament en l’interès de l’afició per un i altre esport”.

En el seu estudi, Pedroche va analitzar la competitivitat del campionat de Fórmula 1 en els últims deu anys per a, a partir d’ací, estudiar quin seria l’impacte de copiar el sistema de competició del mundial d’automobilisme

Modelització matemàtica de la corrupció política a Espanya

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (E. de la Poza i L. Jódar) i de la Universitat de València (P. Merello) han desenvolupat un model matemàtic per quantificar el nivell de risc de cometre corrupció política de la població resident a Espanya entre 18 i 70 anys.

Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

Evolució de l’índex de felicitat en un país

Investigadors de l’Institut de Matemàtiques Multidisciplinàries (David Soler i Joan Carles Micó) han elaborat un índex de felicitat per mesurar el benestar d’una societat.

Modelització de l’augment del precariat a Espanya

Investigadors de l’Institut de Matemàtiques Multidisciplinàries i de la Universitat de València (dirigits pel Prof. Lucas Jódar) han desenvolupat un model matemàtic que prediu l’augment de la població en precarietat a Espanya.

• À punt media
  • Recull de prensa.
  • Aquest model també es va presentar a la Jornada: “Mathematical Modelling in Engineering & Human Behavior 2018” celebrada a l’Institut en la sessió de Sociomatematics.

Model matemàtic del risc de suïcidi a Espanya

A l’IMM s’ha desenvolupat un model de població dinàmic que té en compte molts factors socials de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Aquest model preveu un augment del risc de suïcidi en els propers anys. L’estudi va captar l’atenció de moltes revistes i xarxes socials a Espanya.

Modelització matemàtica de l’agressió masculina cap a les dones

Un model matemàtic per a la propagació de la violència de gènere a Espanya preveu que el nombre d’agressors masculins augmenti de manera constant i es preveu un nombre de tres milions d’agressors per al 2017. La població es va classificar en tres etapes segons el grau de masclisme: d’homes igualitaris als agressors físics i psicològics. També es van considerar factors demogràfics, econòmics i socials.

L’anomalia flyby

Luis Acedo de l’IMM ha proposat un model fenomenològic per a l’estudi de l’anomenada “anomalia flyby“. L’augment o disminució anòmal de la velocitat de la nau espacial en un sobrevol de la Terra. L. Acedo proposa un camp gravitomagnètic circulant per modelar l’anomalia. Tanmateix, l’efecte en els satèl·lits de geodinàmica i l’experiment Gravity Probe B és massa gran per ser compatible amb la força de camp necessari per explicar l’anomalia del sobrevol. Si aquest resultat implica que l’explicació de les anomalies perplexes és convencional, queda per dilucidar en el futur.

Balanç competitiu a les lligues de bàsquet

Un estudi realitzat per F. Pedroche i J. A. Verdoy de l’IMM ha demostrat que la Lliga de Basket espanyola està perdent competitivitat. Aquests investigadors han proposat una mesura de competitivitat com el nombre d’encreuaments a la classificació. La mesura s’ha aplicat a diverses lligues europees de bàsquet.

Un model matemàtic per avaluar les lligues de futbol

Investigadors de l’IMM (F. Pedroche) i de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid (R. Criado, Esther García i Miguel Romance) han desenvolupat un model matemàtic per avaluar determinats aspectes de les lligues de futbol. Dedueixen que la lliga alemanya és la més competitiva. Aquí podeu trobar una entrevista on s’explica el concepte (en castellà).

El professor Lucas Jódar, director de l’Institut Universitari de Matemàtica Multidisciplinària, va ser entrevistat pel diari Las Provincias sobre l’interès de la modelització matemàtica en la societat. SALUS LP (Las Provincias (2009).

Modelització Matemática del EEG

Actualment, un grup de recerca de l’IMM està desenvolupant models de l’activitat neuronal com el comportament col·lectiu de grans conjunts de neurones d’autòmats cel·lulars simulats. Això forma part d’un projecte de càlcul BOINC a gran escala conegut com a Neurona@Home on es simula un cervell autòmat cel·lular format per un milió de neurones amb connexións Erdös-Renyi aleatòria.

Model de matèria fosca per a la formació d’estructures a les galàxies

El Dr. Luis Acedo de l’IMM proposa un model matemàtic per a l’evolució de l’estructura a l’halo de matèria fosca de les galàxies. Aquest model es basa en la hipòtesi del neutrí estèril, un nou tipus de partícula que apareix en extensions mínimes del model estàndard de física de partícules la massa del qual estaria en el rang de 3 keV.

• Més detalls a les actes de la conferència Identification of Dark Matter 2010. POS(IDM2010)078
  • SINC

Comments are closed.